fredag den 10. november 2017

THE SHINING strålede i biffen

I går var jeg en tur i Imperial i København og se Stanley Kubricks THE SHINING, der blev vist i den ca. 25 minutter længere amerikanske version. Filmen kørte over hele landet onsdag aften, og jeg har på fornemmelsen, at der har været fyldt godt op i salen i Imperial, men nu passede det mig bedre at gå ind og se den til en 12-forestilling - nu hvor en af landets bedste biografer har denne horror-klassiker kørende i en uges tid.

Jeg har aldrig for alvor været fan af THE SHINING (og det er forfatteren Stephen King heller ikke), men der er ingen tvivl om, at det er en hamrende flot og intens film - og det var fedt at se den i en rigtig god biograf. Nu er det anden gang, at jeg ser den på det store lærred, da jeg også nåede den i forbindelse med premieren i Danmark i efteråret 1980. Her var det vist i Café Biografen i Odense, at jeg så den, så det var en voldsom opgradering at se den i Imperial.

I de mellemliggende år er det blevet til nogle gensyn på VHS og dvd, og jeg har det længere amerikanske cut stående på hylden, og det er bestemt den udgave, jeg foretrækker. De små nuancer får historien til at hænge lidt bedre sammen efter min mening, selv om jeg stadig har det sådan, at filmen er mere form end indhold. Men flot er den, og det var herligt at se den med fuld power på lyden. Det er altså ikke tosset at have oplevet både SUSPIRIA og THE SHINING i biografen i løbet af ganske kort tid, så jeg er stor fan af repremierer. Og THE SHINING kan stadig ses flere steder i landet i hvert fald frem til på onsdag i næste uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar